Wandelen effectief bij lage rugpijn

 In Nieuws

Lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht. Uit onderzoek blijkt dat twee tot drie keer per week wandelen een effectieve manier is om de rugpijn te verminderen.

Onderzoekers van de universiteit van Tel Aviv hebben een simpel wandelprogramma ontwikkeld dat net zo effectief lijkt in pijnvermindering als spierversterkende programma’s met speciale apparatuur. Het programma adviseert om twee tot drie keer per week te gaan wandelen gedurende 20 tot
40 minuten.

Onderzoek
Volgens onderzoeker Michal Katz-Leurer zorgt actief wandelen ervoor dat buik- en rugspieren worden aangesproken op een zelfde manier als tijdens spierversterkende oefeningen. Voor wandelen heb je geen speciale apparaten of extra begeleiding nodig. Het onderzoek betrof 52 patiënten met lage rugpijn.

De helft van de patiënten nam deel aan een spierversterkend programma onder begeleiding van een fysiotherapeut dat bestond uit twee tot drie wekelijkse sessies gedurende zes weken. De andere helft voerde een wandelprogramma uit.
Het programma begon met twintig minuten en eindigde uiteindelijk met veertig minuten per sessie.

De onderzoekers vonden bij beide groepen verbetering. “Lopen is dus net zo goed als trainen”, aldus Katz-Leurer.
Het onderzoek ‘An aerobic walking programme versus muscle strengthening programme for chronic low back pain: a randomized controlled trial’ is gepubliceerd in Clinical Rehabilitation.

2015. Bron: gezondheidsnet.nl